Zodpovědnost technologickým firmám
Odmítáme trend svalovat primární zodpovědnost za digitální zdraví dětí na rodiče a učitele. Edukace je důležitá, ale regulace je zásadní. Falešné dilema „regulace, nebo edukace“ neuznáváme: obojí je potřeba. V zahraničí se už o odpovědnosti firem a také vlád mluví nahlas. Selhávající systém lze napravit pouze systémovými opatřeními. V květnu 2025 napsala OECD v analýze „Jak se žije dětem v digitální době“:
„Odpovědnost za vytvoření bezpečného a přínosného digitálního prostředí pro děti leží především na poskytovatelích digitálních služeb, kteří navrhují a provozují digitální prostory, které děti používají, a na vládách, které nastavují politiky a opatření, jež mohou děti zároveň chránit i posilovat jejich postavení. V tomto kontextu hrají vlády klíčovou roli při ochraně dětí v digitálním světě.“
Podobně hovoří baronka Beeban Kiedron, zakladatelka vlivné britské organizace na ochranu dětí v online světě „5 rights“, která spolupracuje s London School of Economics:
„Je frustrující vidět, jak se technologické firmy zbavují zodpovědnosti a přenášejí ji na přetížené rodiče a někdy i na děti. (…) Tyto firmy přitom zaměstnávají behaviorální experty, jejichž hlavním úkolem je zachytit a udržet lidskou pozornost co nejdéle. (…) Ano, musíme děti vybavit schopnostmi pro reálný i online svět, které pro ně už mnohdy splývají, ale hlavní zodpovědnost za to, jak jsou vytvářeny online produkty a služby, mají a vždy budou mít technologické firmy.“
Tato slova pocházejí z předmluvy k uznávané příručce „Narušené dětství“. Právě takové zdroje chce Digibalanc přinášet do Česka a překládat do češtiny.
Odmítáme střet zájmů
V zahraničí se již otevřeně mluví o tom, že část „expertů“, vystupujících na veřejnosti a v médiích jakožto „nezávislé“ autority, ve skutečnosti pobírá finance na své projekty a aktivity od technologických firem. Tento střet zájmů představuje vážné narušení transparentnosti a demokracie, protože deformuje férovou veřejnou diskusi. Je to, jako kdyby cigaretový průmysl financoval experty a neziskové organizace na prevenci kouření. Média by si proto měla vždy položit otázku: je expert/ka, které/ho se ptám, skutečně nezávislý?
Za Digibalancem nestojí žádné peníze nebo firmy. Ctíme zásadu „Padni komu padni“. Vše, co děláme, děláme pro svoje děti – i všechny ostatní, neboť my dospělí máme zodpovědnost za udržení světa jako dobrého místa k životu. Věříme, jak říkal legendární profesor Matějček, že „Dětství je životem samo o sobě, není jen přípravou na něj.“ Jsme proti tomu, aby se z dětí dělali malí dospělí, jak se to dnes v Česku děje. Není to výhodné pro děti, ale pro firmy, jejichž produkty a služby, původně určené pro dospělé, konzumují stále mladší děti. Dětství si zaslouží náš respekt a ochranu. Současné neeticky nastavené digitální služby a produkty jdou často proti jeho podstatě.
Klíč ke zlepšení: nastavení hranice a spolupráce
Nejsme pro striktní zákazy digitálních technologií dětem, ale pro jasně nastavené hranice při jejich používání. Role rodičů je v tomto ohledu klíčová. Mnoho vlád proto již vydalo doporučení na maximální čas u obrazovky pro děti dle věku.
Věříme, že cesta ke změně vede přes zlepšení informovanosti českých rodičů. Když rodič, prarodič nebo učitel pochopí, jak systém funguje, dá mu to sílu nastavit dětem hranice. Jednoduché to není. Technologické firmy navíc mají narušování hranic a pravidel ve své DNA a tento princip přenesly i do svých produktů, z nichž mnoho bylo vyvinuto jako záměrně návykové a výrazně neetické. Za vše mluví motto společnosti Facebook do roku 2014: „Move fast, break things, apologise later.“ Neboli „Hýbej se rychle, rozbíjej věci, omlouvej se později.“
Jako občané nejsme bezmocní. Zahraniční zkušenost ukazuje, že pokud se rodiče spojí, dokáží měnit věci k lepšímu. V Británii se do komunity za dětství bez smartphonů Smartphone-free childhood přidalo téměř 300 000 lidí během jediného půl roku. Je čas nastartovat toto hnutí i v Česku.
Napište nám a zůstaňte tak s námi v kontaktu třeba na Instagramu nebo od října prostřednictvím našeho newsletteru. Společně můžeme věci změnit k lepšímu.
Pokud jste podobně smýšlející organizace, dejte nám o sobě vědět.
